علت خودکشی نوجوانان

میزان خودکشی از کودکی تا پیری افزایش می یابد ولی در نوجوانی به یک باره بالا می رود . به طوری که در آمریکا خودکشی نوجوانان سومین علت مرگ است که شاید به این دلیل باشد که نوجوانان کانادایی و آمریکایی نسبت به گذشته دچار استرس بیشتری هستند و حمایت کمتری را دریافت می کنند . احتمالا توانایی بهتر نوجوانان در برنامه ریزی کردن در بیشتر شدن خودکشی در این سن دخیل باشد با اینکه برخی از نوجوانان به صورت تکانشی عمل می کنند ولی بسیاری از آنها گام های هدفمندی را برای کشتن خودشان بر می دارند .

چه نوجوانانی بیشتر به خودکشی گرایش دارند ؟

دو دسته از نوجوانان بیشتر از بقیه اقدام به خودکشی می کنند :
1- نوجوانان باهوش : نوجوانان بسیار باهوش که تنها و منزوی هستند و نمی توانند معیارهای عالی خود را در زندگی برآورده کنند .
2- نوجوانانی که گرایش های ضد اجتماعی دارند: این گروه بیشتر دیده می شوند و گروه بزرگ تری نیز هستند ، این گروه ناخشنودی خود را از طریق تهدید و ترساندن بقیه ، جنگ و ستیز ، دزدی و سو مصرف مواد و دارو نشان می دهند و با وجود اینکه متخاصم و پرخاشگر و مخرب هستند خشم خود را به درون نیز برمی گردانند .

در نوجوانان بسیار باهوش و نوجوانان ضداجتماعی خوکشی بیشتر دیده می شود

دلایل خودکشی در نوجوانان

  1. زمینه اختلالات روانی در خانواده : در اغلب خانواده های نوجوانان خودکشی گرا زمینه اختلالات هیجانی و ضداجتماعی وجود دارد .
  2. تجربه رویدادهای استرس زا در زندگی : اغلب این نوجوانان رویدادهای استرس زای متعددی مانند فقر مالی ، طلاق والدین ، سوءاستفاده و غفلت را تجربه کرده اند و معمولا اتفاقات استرس زا قبل از تلاش برای خودکشی افزایش می یابند .
  3. تغیرات شناختی و اعتقاد به افسانه شخصی در این سن : اعتقاد به افسانه شخصی باعث می شود که بسیاری از نوجوانان افسرده نتیجه بگیرند که هیچکس نمی تواند غم و اندوه و افسردگی آنها را درک کند و در تیجه یاس و ناامیدی آنها عمیق تر می شود .
    4- سرزنش کردن نوجوانان به خاطر مشکلات خانواده توسط والدین
    5- قطع رابطه مهم با همسالان
    6- احساس شرمساری ناشی از دستگیر شدن به خاطر رفتارهای ضداجتماعی
    در حال حاضر خودکشی های تقلیدی نیز زیاد دیده می شوند به این معنا که وقتی یکی از عزیزان نوجوان و یا دوستانش خودکشی می کند او نیز به همین کار دست می زند .
    بازی هایی مثل بازی نهنگ آبی که در نهایت به خودکشی افرادی منجر می شد که بازی می کردند یکی از مصادیق عوامل اجتماعی است .
    به طور کلی عوامل اجتماعی ، روانی و خانوادگی در خودکشی نوجوانان دخالت زیادی دارند .
[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *