اشتباهات والدین در برخورد با کودکان مضطرب

اضطراب کودکان روی بسیاری از رفتارهای آنان تاثیر می گذارد و ممکن است باعث ترس ، لجبازی ، ترس از مدرسه و … در کودکان شود . والد یک کودک مضطرب بودن دشوار است و موقعیت های زیادی وجود دارد کع والدین نمی دانند باید چه کار کنند و گاهی رفتارهایی را انجام میدهند که باعث افزایش مشکل کودک می شود . حتما این توصیه ها را مد نظر داشته باشید :

اطمینان بیش از حد به فرزندان ندهید

عشق به کودکتان و ایجاد راحتی و اطمینان دهی مجدد به آنها وقتی که صدمه دیده اند یک بخش مهم و ضروری از والدگری می باشد ولی باید به اندازه باشد و اطمینان دهی کم می تواند به اندازه اطمینان دهی زیاد مضر باشد . کودکانی که هرگز از والدینشان اطمینان و آرامش دریافت نکرده اند احتمالا احساس ناامنی و تنهایی می کنند اما کودکان مضطرب به دلیل شخصیتشان اغلب نمی توانند به خودشان متکی باشند و برای کسب اطمینان بیش از بچه های دیگر سوال می پرسند و این زمانی است که شما در یک چرخه معیوب گیر خواهید کرد .

متاسفانه برای یک کودک مضطرب اطمینان دهی مجدد تاثیر خیلی کمی دارد مهم تر آنکه حتی اگر اطمینان دهی مجدد در کوتاه مدت کمی اضطراب فرزندتان را آرام کند در بلند مدت هر چقدر بیشتر اطمینان بدهید فرزندتان اطمینان بیشتری طلب خواهد کرد .

مداخله و هدایت افراطی

یکی دیگر از رفتارهای اشتباه والدین با کودکان مضطرب حمایت افراطی از کودکشان است . هنگامی که یک کودک شدیدا مضطرب می شود برخی والدین سعی می کنند زمام امور را به دست بگیرند و فرزندشان را راهنمایی کنند ، به عبارت دیگر آنها دقیقا به فرزندشان می گویند چه کار کند و چه کار نکند ، چه بگوید و در موقعیت اضطراب برانگیز چه کند یا اینکه خودشان این کارها را برای کودک انجام می دهند .

 مثلا یک کودک خجالتی نمی تواند از دوستش اسباب بازی قرض بگیرد و با آن بازی کند و پدرش این را می داند بنابراین پدرش اسباب بازی را قرض گرفته و به پسرش می دهد . شما نباید به جای فرزندتان کارهایش را انجام بدهید ، به کودکان اجازه بدهید تجربه کنند و از اشتباهات خودشان یاد بگیرند ، کودکان در این صورت یاد می گیرند که اگر مجبور به تجربه موقعیتی شدند آن موقعیت خطرناک نیست و آنها قادرند با آن مقابله کنند .

اجازه اجتناب دادن به کودک

اجتناب کردن کودک یکی از علل اضطراب در کودکان است و کودکان مضطرب تلاش می کنند از بسیاری از فعالیت ها اجتناب کنند . شما یک والد هستید که کودکی مضطرب دارید بنابراین اگر در برخی مواقع نتوانید مداوم کودک را با ترس هایش رو به رو کنید و هر از چند گاهی اجازه اجتناب به کودک بدهید قابل درک است و آسیب زا نیست ولی اگر این کار تبدیل به عادت شود پیامدهای جدی برای کودک دارد .

برای غلبه بر اجتناب باید از روش های نردبانی استفاده کنید و بر عمل اجتنابی که کودکتان انجام می دهد آگاه باشید ولی همیشه به او اجازه اجتناب ندهید .

بی طاقتی در مقابل فرزندان

ناامید شدن و بی طاقتی یکی ار رفتارهای اشتباه والدین با کودکان مضطرب است ؛ بی حوصله و نا امید شدن در مقابل یک کودک مضطرب بسیار راحت است و اگر چه این قابل درک است که شما گاهی صبر و تحملتان را از دست می دهید ولی آشکار است که عصبانی شدن نسبت به فرزندتان به وحشت و وابستگی او می افزاید . اگر احساس می کنید که صبر و تحملتان را از دست می دهید از کس دیگری مانند همسرتان کمک بخواهید و خودتان موقعیت را برای مدت کوتاهی ترک کنید تا افکارتان را متمرکز کنید .

برای رفتار درست با کودک مضطرب خود ، راهبردهایی که مفید نیستند ولی انجام می دهید را پیدا کرده و بنویسید .

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *