چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است ؟

بازی کردن فعالیتی بسیار هم برای رشد کودکان محسوب می شود ، کودکان در هر سنی نیازها و علایق خاص خود را دارند و اسباب بازی هایشان نیز متناسب با رشد انان باید انتخاب شوند مثلا اسباب بازی های کودک 3 ساله باید متفاوت از اسباب باری های کودک 1 ساله باشد . در این مقاله به شما می گوییم که در هر سنی چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است ؟

اسباب بازی های مناسب برای سن  تولد تا سه ماهگی

کودکان در طول سه ماه اول زندگی هنوز رشد زیادی نکرده اند و بیشتر وقت خود را می خوابند و حتی به سختیمی توانند بنشینند و مهارت های حرکتی زیادی برای استفاده از اسباب بازی ها ندارد . این به این معنی است که نخستین ارزش اسباب بازی ها در این دوره سنی تحریک حواس است . اسباب بازی ها در این دوره برای دستکاری جسمی نیستند بلکه برای نگاه کردن ، شنیدن و احساس کردن می باشند . اسبای بازی های مناسب کودکان از تولد تا 3 ماهگی : اسباب بازی ها در این مرحله برای تحریک حواس هستند چون کودکان هنوز آمادگی گرفتن اشیا را ندارند . جغجغه ، زنگوله ، کاغذ دیواری ها و عکس های رنگارنگ ، تزئین های تخت نوزاد ، آویز جنبان ، جعبه آهنگ  وسایر اسباب بازی های موزیکال

اسباب بازی های مناسب برای سن سه تا شش ماهگی

در این سن که کودک به صورت ابتدایی قادر به چنگ زدن است باید اسباب بازی هایی برای چنگ زدن ، فشار دادن ، احساس کردن و در دهان گذاشتن انتخاب کرد ، اسباب بازی هایی مانند توپ های پارچه ای ، قطعه های نرم خانه سازی و اسباب بازی های ویژه دندان در اوردن برای نوزاد مناسب می باشند .

اسباب بازی های مناسب برای سن شش ماهگی تا یک سالگی

کودکان در شش و نیم ماهگی به تنهایی می نشینند و در هشت ماهگی می توانند سینه خیز بروند ، در اواسط نه ماهگی با کمک وسایل خانه می ایستند و نزدیک ده ماهگی با کمک دیگران راه می روند و به طور کلی مهارت های حرکتی کودکان رشد می کند . کودک در نه ماهگی به ویژگی های اشیا دقت و توجه می کند و رفتارش مانند قبل نیست که انگار همه اشیا مثل هم هستند . کودکان در این سن از به هم زدن و دستکاری اشیا لذت می برند . آنها دوست دارند اشیا را درون یکدیگر قرار دهند و دوباره بیرون بیاورند . اسبای بازی های مناسب کودکان از 6 ماهگی تا 1 سالگی : کتاب های مصور رنگارنگ ، اسباب بازی های جورچین ، خانه سازی ، اسفنج برای آب بازی ، آینه ، تلفن اسباب بازی با شماره گیری متحرک ، اسباب بازی هایی که در مقابل فعالیت کودک واکنش نشان دهند .

اسباب بازی های مناسب برای سن یک تا یک و نیم سالگی 

در هجده ماهگی فعالیت های بازی فقط با یک شی به ندرت مشاهده می شود و کودکان از چند اسباب بازی همزمان استفاده می کنند . در سیزده ماهگی ترکیب کردن اشیا در بازی دیده می شود . کودکان از اسباب بازی به شکل مناسب استفاده می کنند زیرا در این سن به کارکردهای اشیا پی می برند مثلا می دانند که توپ برای پرتاب کردن است .

اسباب بازی های مناسب کودکان از 1 سالگی تا 5/1 سالگی : اسباب بازی های هل دادنی ، کشیدنی ، توپ ، قطعادت ساده و به هم پیوسته ، پازل های ساده با قطعات زیادی که به راحتی جابه جا می شوند ، تخته های قالب دار ، تخته های میخ گذاری ، اسباب بازی های جورچین ، اسباب بازی هایی که بتوان سوار آنها شد و چرخ هایشان نزدیک به سطح زمین قرار دارند .

اسباب بازی های مناسب برای سن یک و نیم تا دو سالگی

بازی با اشیا در سال دوم زندگی به طور فزاینده ای مبتکرانه ، پیجیده و سازمان یافته می شود و این نشان دهنده میزان پیچیدگی در سطح کارکرد ذهنی کودک است .

اسبای بازی های مناسب کودکان از  5/1 تا 2 سالگی : اسباب بازی هایی برای ماسه و آب بازی : قاشق ، بیلچه ، سطل در اندازه های مختلف . کتاب های قصه ، قطعه های خانه سازی ، عروسک و حیوانات پارچه ای ، عروسک خیمه شب بازی ، الگوهای کوچک وسایل زندگی .

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *