علائم افسردگی کودکان

اختلال افسردگی اساسی یک از مهم ترین مواردی است که در مورد کودکان مطرح می شود و همانند افسردگی بزرگسالان ناتوان کننده است . در ابتدا تعریفی ار افسردگی کودکان بدانیم سپس به سراغ علایم افسردگی کودکان برویم .

افسردگی دوران کودکی چیست ؟

 افسردگی اساسی کودکی اختلال عود کننده ای است که به طور قابل ملاحظه ای با رشد بهنجار کودک تداخل می کند و به گونه ای فزاینده با رفتارهای خودکشی همراه می شود . افسردگی کودکان مانند افسردگی در برگسالان است و ممکن است علل مختلفی داشته باشد علت افسردگی دوران کودکی ممکن است عاطفی ، خانوادگی و یا مشکلات عضوی باشد .

علت مهمی که در کودکان باعث پیدایش افسردگی می شود و با برگسالان فرق دارد محرومیت از مادر یا کمبود محبت مادر است .

علائم افسردگی دوران کودکی

در بسیاری از موارد شروع افسردگی کودکان تدریجی بوده و کودک ممکن است سال ها دچار بیش فعالی ، اضطراب جدایی یا افسردگی متناوب باشد .  برای اختلال افسردگی کودک باید 5 علامت از موارد زیر را طی دو هفته از خود نشان دهد :

خلق افسرده یا تحریک پذیر ( زود عصبانی و ناراحت می شود )

کودک علاقه ای به چیزی ندارد و از چیزی لذت نمی برد

لاغر شدن کودک و نرسیدن او به وزن متناسب یا سنش

مشکلات خواب در کودک : بی خوابی یا پرخوابی روزانه : اختلالات خواب شایع ترین نشانه های بیماری افسردگی در کودکان است . بی خوابی شبانه باعث خستگی کودک شده و روز بعد کودک دچار بی قراری ، بهانه جویی ، عصبانیت و بی حوصلگی می شود .

کندی روانی – حرکتی

خستگی روزانه و بی انرژی بودن

احساس بی ارزشی یا احساس گناه بدون دلیل مناسب

کاهش توانایی تفکر یا تمرکز

افکار تکرار شونده مرگ

این نشانه ها باعث اختلال در رفتارهای اجتماعی و تحصیل کودک می شود

دوره افسردگی در کودکان قبل از بلوغ احتمالا به صورت شکایت از دردهای بدنی مثل دل درد و سردرد و توهمات هماهنگ با خلق خود را نشان می دهد .

اختلالات گوارشی به خصوص بی اشتهایی و گاهی بی اشتهایی همراه با دل درد ممکن است اولین علامت بیماری باشد : در این حال والدین بی خوابی کودک را به دل درد ربط می دهند و سعی می کنند با دادن دارو او را آرام کنند .

مشکلات تحصیلی در مدرسه : یکی از علائم افسردگی در کودکان افت تحصیلی و مشکل در مدرسه است . وقتی یک کودک افسرده است تکالیف مدرسه اش نامرتب و کثیف است ، از دقت و تمرکز حواسش کاسته می شود و اغلب از رفتن به مدرسه امتناع می کند.

[yasr_visitor_votes readonly="false"]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *